Dolors Altarriba
La logística és la clau de l’èxit del portal de vendes Amazon. Ho va explicar divendres el responsable de comunicació de l’empresa a Espanya, Adam Sedó, en l’acte del Club de Premsa d’EL 9 NOU. Sedó va parlar de com va néixer Amazon –al garatge de la casa de Jeff Bezos a Seattle, als Estats Units– però sobretot de com aquesta plataforma pot ser una oportunitat per a les empreses catalanes que volen vendre els seus productes. Amazon va començar com un portal de venda de llibres fa 20 anys i ara té 150 milions de productes per vendre, més de 300 milions de clients al món, 130 centres logístics, “el proper s’obrirà a Catalunya”, i factura més de 135.000 milions de dòlars.
Segons Sedó, que va reconèixer que la història de l’empresa també ha tingut fracassos, si no para de créixer és perquè ha anat més enllà de ser un portal de venda de productes. Ha convidat les petites i mitjanes empreses a vendre els seus productes a través del seu portal amb diferents opcions. Es pot ser “únicament proveïdor d’Amazon, estar al marketplace, fent-los servir de canal de venda i quan un client demana un producte enviar el paquet des de cada empresa, o es pot optar pel model híbrid”. Aquest model permet que l’empresa vengui el producte a través del marketplace, però “de la logística ens en cuidem nosaltres. Això permet que petites empreses no hagin de preocupar-se d’enviar-ho amb temps suficient i si és en un altre país, de parlar altres llengües”. Cada venedor tria si vol vendre només al domini d’Espanya o a les altres quatre europees. En aquest sentit, un assistent a la xerrada va explicar que ells venen cosmètica a França i Anglaterra i “a França funciona molt bé i a Anglaterra hi perdem diners”.
Sedó va emplaçar-lo a parlar-ne perquè, de fet, va respondre a totes les preguntes del públic, com ara si la multinacional té control sobre “els preus que es posen, que a vegades estan molt per sobre del que costa el producte”. El responsable d’Amazon va explicar que es fa una petita investigació del venedor que vol vendre, però no hi ha control “sobre els preus perquè això depèn de l’oferta i la demanda. El client té tota la informació en cada fitxa de cada producte sobre quins altres preus hi ha i valora si compra per tenir-ho abans, perquè se’n fia més o pel preu”. I aquestes tres coses són les que els algoritmes tenen en compte quan ofereixen productes als clients. Aquestes “són les úniques dades que s’utilitzen dels clients”, va afegir.
Sedó va destacar que una plataforma com Amazon permet “trencar fronteres i exportar a les petites empreses sense una gran inversió” però, això sí, com “en el comerç físic, cada empresa ha de trobar la seva estratègia i valor afegit per vendre més”.